Utile pentru sanatatea emotionala

Ce este sănătatea emoţională?

De multe ori, atunci când ne gândim la sănătate emoţională, ne gândim la o stare de bine, la emoţii pozitive, la o dispoziţie emoţională care nu ne dă bătăi de cap. Avem în vedere o perioadă în care ne gândim că „Mă simt bine şi pot să fac tot ce îmi propun, fără problemele prilejuite de emoţii.”

Însă, a fi sănătos emoţional nu înseamnă doar a avea emoţii pozitive şi a putea face orice.

Sănătatea emoţională se referă la o stare psihologică de bine, ce include abilitatea de a gestiona emoţiile şi de a ne confrunta cu dificultăţile pe care le întâlnim în viaţa noastră, modul în care ne simţim cu privire la propria persoană, precum şi calitatea relaţiilor pe care le avem cu ceilalţi.

A fi sănătos emoţional şi mental nu înseamnă că niciodată nu veţi trece prin momente grele sau că nu veţi trăi emoţii negative. Toţi oamenii trec prin dezamăgiri, pierderi şi schimbări. Acestea fac parte din viaţa noastră şi astfel este firesc să ajungem să simţim tristeţe, nelinişte şi stres, dar nu depresie, anxietate şi distres.

Diferenţa dintre persoanele care au o sănătate emoţională bună şi cei care nu o au este că primii au abilitatea de a-şi reveni de pe urma evenimentelor  negative, traumelor şi stresului. Oamenii care sunt sănătoşi emoţional au instrumentele necesare pentru a face faţă situaţiilor dificile şi de a menţine o perspectivă realistă. Ei rămân concentraţi, flexibili şi creativi în vremurile rele şi se pot bucura de vremurile bune.

Mai jos sunt înşirate câteva dintre caracteristicile oamenilor sănătoşi emoţional:

  • Îşi recunosc emoţiile şi le pot regla astfel încât să le fie de folos
  • Au un sentiment de mulţumire
  • Au o voioşie şi o dorinţă de a trăi, dar şi abilitatea de a râde şi a se distra
  • Au abilitatea de a face faţă stresurilor şi de a se redresa în urma evenimentelor rele
  • Au un sens şi un scop, atât în activităţile lor, cât şi în relaţiile pe care le au
  • Au flexibilitatea de a învăţa lucruri noi şi de a se adapta în faţa schimbării
  • Ştiu să echilibreze munca şi distracţia, odihna şi activitatea
  • Au abilitatea de a dezvolta şi de a menţine relaţii satisfăcătoare
  • Au încredere că pot realiza diverse lucruri

Voi cum staţi cu sănătate emoţională? Care este poziţia dumneavoastră vis a vis de aceste afirmaţii?

  • De cele mai multe ori pot spune ce simt.
  • Mă respect.
  • Ştiu ce înseamnă să ai grijă de tine şi fac un efort să am grijă de mine atunci când timpul îmi permite acest lucru.
  • Nu ştiu să fie nevoi emoţionale neîmplinite în viaţa mea din partea părinţilor.
  • Nu obişnuiesc să pierd controlul emoţiilor mele într-un mod în care să ajung să am probleme cu cei din jur.
  • Simt compasiune faţă de mine.
  • Sunt conştient (ă) de vulnerabilităţile mele emoţionale şi fac un efort pentru a practica auto-compasiune cu privire la rănile mele.
  • Privesc spre viitor cu speranţă şi cu entuziasm.

Nu există răspunsuri corecte sau greşite, dar aceste afirmaţii vă pot ghida fie să vă bucuraţi de situaţia actuală din viaţa dumneavoastră, fie să aveţi în vedere modificarea punctelor vulnerabile.

Pentru aceasta, puteţi apela la o serie de cărţi de auto-ajutorare (de calitate) scrise de specialişti în domeniu, sau puteţi apela la un psiholog. Dacă doriţi să stabiliţi o programare la „Cabinetul Individual de Psihologie Bogdan Alexandru” o puteţi face fie prin telefon, fie prin formularul de contact rapid din secţiunea Contact.


Lasa un raspuns